Co może się stać jeśli zignorujemy zepsutą turbinę?
- Szczegóły
Turbosprężarki stały się standardowym wyposażeniem samochodów osobowych, które pozwala na poprawę osiągów, a także na uzyskiwanie wyższej mocy przy jednoczesnym ograniczeniu pojemności skokowej nowoczesnych silników spalinowych. Dość powszechne użytkowanie takich urządzeń od stosunkowo krótkiego okresu sprawia, że nie wszyscy kierowcy wyrobili sobie odpowiednie nawyki, które są niezbędne przy korzystaniu z nich bez zwiększonego ryzyka awarii. Warto pamiętać, że zwlekanie z wykonaniem regeneracji turbosprężarki może skutkować poważnymi konsekwencjami włącznie z kosztowną awarią jednostki napędowej. Przekonajmy się, dlaczego popsuta sprężarka oznacza potencjalne kłopoty z silnikiem.
Jak funkcjonuje turbosprężarka?
Turbosprężarka to urządzenie pozwalające na zwiększenie ciśnienia powietrza, które jest wprowadzane do silnika i tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną ulegającą następnie spaleniu. Jest to możliwe dzięki wirnikowi, który podnosi przepływ powietrza trafiającego do kolektora dolotowego. Jego obroty są natomiast możliwe za sprawą tego, że przy wykorzystaniu łożyskowanego wału jest on połączony z turbiną, która obraca się w wyniku oddziaływania gazów spalinowych opuszczających silnik i przedostających się do kolektora wylotowego.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek?
Zagrożeniem dla trwałości turbosprężarki są wszelkiego rodzaju ciała obce, które mogą się przedostać do wnętrza układu w wyniku nieprawidłowego działania filtra powietrza. Problemem będą także drobiny powstające w wyniku występowania tarcia wywoływanego np. niewłaściwym smarowaniem czy uszkodzeniem łożysk. W grę mogą wchodzić wady materiałowe i ukruszenia pojawiające się wskutek gwałtownego ochłodzenia rozgrzanej turbiny.
Do czego może doprowadzić niesprawna sprężarka?
Nieprawidłowo funkcjonująca sprężarka to nie tylko spadek mocy i zwiększenie zużycia paliwa, ale przede wszystkim niebezpieczeństwo uszkodzenia silnika. W przypadku ukruszenia się jednego z elementów odłamki metalu mogą wraz z powietrzem zostać zassane do cylindrów, gdzie najprawdopodobniej spowodują uszkodzenie tłoka oraz wewnętrznej powierzchni bloku silnika lub głowicy. Oznacza to nie tylko powstanie rys, jeżeli fragmenty są bardzo małe, ale również połamanie korbowodów czy pojawienie się pęknięć poszczególnych elementów.