Sygnały świadczące o złej pracy katalizatora SCR
- Szczegóły
Katalizatory SCR (Selective Catalytic Reduction) służą redukcji emisji tlenków azotu w nowoczesnych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Niestety, z biegiem czasu mogą wystąpić problemy z ich działaniem, które negatywnie wpływają na osiągi samochodu oraz emisję szkodliwych substancji. W artykule przedstawimy najczęstsze sygnały świadczące o problemach z katalizatorem SCR, aby pomóc w szybkiej diagnozie i uniknięciu kosztownych napraw.
Spadek mocy silnika i zwiększone zużycie paliwa
Jednym z pierwszych objawów niewłaściwej pracy katalizatora SCR jest zauważalny spadek mocy silnika. Może to być spowodowane zatkaniem katalizatora, utrudniając prawidłowy przepływ spalin i zwiększając opór w układzie wydechowym. Skutkiem tego jest większe obciążenie silnika, co przekłada się na jego słabsze osiągi, a także na wzrost zużycia paliwa. Silnik może pracować nierówno, a reakcje na przyspieszenie stają się wolniejsze. Problemy z katalizatorem mogą także powodować wzrost emisji szkodliwych substancji, a w niektórych przypadkach – zapaleniem się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej.
Zapach amoniaku i nieprzyjemne dymy z wydechu
Jednym z wyraźnych sygnałów złej pracy katalizatora SCR jest intensywny zapach amoniaku wydobywający się z wydechu. To wynik nieprawidłowego przebiegu reakcji chemicznej, która powinna skutecznie redukować tlenki azotu do mniej szkodliwych substancji. Kiedy katalizator nie działa poprawnie, dochodzi do nadmiernej emisji zanieczyszczeń, co może być również widoczne w postaci białego lub niebieskiego dymu wydobywającego się z rury wydechowej. Tego rodzaju objawy wskazują na konieczność dokładnej diagnostyki i potencjalnego czyszczenia filtrów SCR, które mogą być zanieczyszczone lub uszkodzone.
Problemy z układem AdBlue i częste błędy diagnostyczne
Układ SCR współpracuje z systemem AdBlue, który dostarcza odpowiednią ilość roztworu mocznika do katalizatora w celu skutecznej redukcji tlenków azotu. Problemy z tym układem mogą prowadzić do niewłaściwego dozowania AdBlue, skutkując błędami diagnostycznymi w postaci komunikatów i ostrzeżeń o niskim poziomie AdBlue, błędach dozowania lub awariach systemu. Usterki te mogą być wynikiem nieprawidłowego działania pompy, zanieczyszczenia wtryskiwaczy AdBlue lub uszkodzeń samego katalizatora SCR, które wymagają szybkiej interwencji i naprawy.