Rodzaje turbosprężarek
- Szczegóły
Jest to rozwiązanie stosowane w silnikach pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych oraz rolniczych. Taka turbosprężarka nie posiada zaworu sterującego, wiąże się to z tym, że cała ilość spalin opuszczająca silnik, trafia na łopatki wałka turbiny.
Turbosprężarka „Free float” (Swobodny przepływ)
Jest to rozwiązanie stosowane w silnikach pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych oraz rolniczych. Taka turbosprężarka nie posiada zaworu sterującego, wiąże się to z tym, że cała ilość spalin opuszczająca silnik, trafia na łopatki wałka turbiny.
Turbosprężarka z zaworem upustu spalin "Wastegate"
Turbosprężarka taka wyposażona jest w zawór upustowy sterowany pneumatycznie lub elektrycznie. Dzięki zastosowaniu zaworu w turbosprężarce ograniczane jest zbyt wysokie doładowanie poprzez otwarcie klapki i upuszczeniu bezpośrednio do układu wydechowego spalin.
Turbosprężarka VNT/VTG - zmienna geometria
Turbosprężarka ze zmienną geometrią jest to typ turbosprężarki, w której łopatki geometrii podlegają płynnej zmianie kąta nachylenia sterowane zaworem pneumatycznym lub elektronicznym. Rozwiązanie to ma na celu zmniejszenie zależności prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów silnika, a także zniwelowanie "turbodziury" i poprawę charakterystyki momentu obrotowego jednostki napędowej poprzez zwiększenie efektywności przepływu spalin przez turbosprężarkę.
Turbosprężarka "Twin Scroll"
Konstrukcja ta polega na rozdzieleniu kolektora wydechowego na dwa kanały, z których jeden obsługuje cylindry zewnętrzne, a drugi wewnętrzne, co pozwala uniknąć zaburzenia przepływu. Kanały różnią się przekrojem i są ukształtowane tak, że jeden zapewnia dużą prędkość przepływu spalin przy małych obrotach, a drugi odpowiedni przepływ gazów przy dużej mocy.
BiTurbo
Zadaniem rozwiązania BiTurbo jest zastąpienie jednej dużej turbosprężarki dwoma mniejszymi, Są to turbosprężarki pracujące równolegle, każda z nich doładowuje swoją część cylindrów.
Twinturbo
Dwie turbosprężarki układzie zespolonym. Jedna jest mniejsza i pracuje w niskim zakresie prędkości obrotowych silnika, druga większa pracuje w wyższych partiach obrotowych silnika. Obie włączają się stopniowo, wraz z narastaniem obciążenia. Zastosowanie dwóch różnych wielkości turbosprężarek poprawia zakres efektywnej pracy urządzenia w całym zakresie obrotów silnika i obniża tzw. "turbodziurę".
Turbosprężarki hybrydowe
Turbosprężarka hybrydowa to seryjna turbosprężarka, w której dokonano modyfikacji w celu uzyskania wyższych parametrów.