Turbosprężarka i jej historia
- Szczegóły
Turbosprężarka ma już swoje lata. Za ojca silnika spalinowego, korzystającego z benzyny uważany jest Gottlieb Daimler. W przeszłości była kojarzona przeważnie z mocnymi, sportowymi samochodami. Dziś jest powszechnie stosowanym elementem silników w zwykłych pojazdach, wysokoprężnych i benzynowych.
Jaka była jej historia? Pierwsze prace prowadzone były w 1897 roku przez Rudolfa Diesela, konstruktora, pioniera silnika wysokoprężnego. Wraz ze swoim współpracownikiem Gottliebem Daimlerem, próbował on podnieść moc silnika i zmniejszyć zużycie paliwa. Projekt nie przyniósł oczekiwanych efektów, ale dał początek dalszych prac. Pierwszą turbosprężarkę wynalazł w 1905 roku szwajcarski inżynier — Alfred Buchi, który ją opatentował. Projekt został komercyjnie zastosowany w 1925 roku, kiedy wynalazca zwiększył moc silnika do 1860 kilowatów. Urządzenie zostało wykorzystywane przez niemieckie Ministerstwo Transportu w statkach pasażerskich: Preussen i Hansestadt Danzig. Zaczęto wówczas stosować na większą skalę. W 1938 roku szwajcarski producent maszyn Saurer wprowadził do ciężarówek z silnikami Diesla. W 1962 roku General Motors po raz pierwszy zastosował element w samochodzie osobowym, ale niestety to rozwiązanie nie sprawdziło się, gdyż pojawiały się problemy z awarią silnika. Pierwsze pojazdy wyposażane seryjnie w turbosprężarki pojawiły się w 1978 r., w markach Mercedes-Benz 300SD, a w 1981 r. w Volkswagenach Golf Turbodiesel.
Turbosprężarki dziś
Dziś, turbosprężarka jest stosowana w prawie, każdym silniku spalinowym, ze względu na swoje zalety takie jak: wzrost mocy i sprawności silnika; poprawienie charakterystyki jednostki napędowej; poprawę czystości gazów spalinowych; mniejsze zużycie paliwa. Urządzenie podlega regeneracji, którą warto zlecić firmie Turboprof s.c. Od wielu lat specjalizuje się ona w takich usługach, zarówno silników benzynowych oraz diesla. W pracy wykorzystuje części zamienne najwyższej klasy, zapewniające odpowiednią trwałość turbosprężarki.